Ny bok av Erling Folkvord:
Urent farvann!
- ei bok om triangelet
Color Line, Sjømannsforbundet og Staten

Erling Folkvord kommer 1. september ut med ei ny bok utgitt av tidsskriftet Rødt!. Den handler om det som skjer når en av landets største skipsredere, toppledelsen i et fagforbund og statens kontrollører slutter å opptre uavhengig av hverandre. Disse tre partene utgjør et triangel. De skal samarbeide. Men de skal også ivareta ulike, og til dels helt motsatte interesser.
Hovedaktøren er Olav Nils Sunde, kapitalisten som selv forteller at han i siste øyeblikk ble berga fra økonomisk ruin i 1988 fordi ei konkurrerende bedrift i Tsjekkoslovakia ble ødelagt av ei ulykke.
I dag bruker Olav Nils Sunde statsstøtte og statlige særordninger som krykke. Rederiet hans heter Color Line. Økonomisk sett er det et statsrederi. Men Olav Nils Sunde er eier, med barna Camilla og Alexander som medeiere. De tre er blitt rike på de manges slit, svært rike.
Boka om Skagerraks gyldne triangel er skrevet i samarbeid med mange sjøfolk og som ei støtte til deres egen forsvarskamp mot denne rikmannsfamilien. Mange har slåss lenge og under vanskelige vilkår, blant annet fordi skipsreder Sunde har fått så god hjelp fra forbundsleder Erik Bratvold i Sjømannsforbundet.
Også på fergene i Skagerrak er det to slags folk: De mange som arbeider, og de få som snylter. Det er to slags tillitsvalgte også: De mange som stiller opp for arbeidskameratene sine, og de få som smisker for reder og skipsledelse.
Se innholdslista til boka. Les mer om boka her. Les mer om forfatteren her.
Boka koster 100 kroner. Porto for utsending kommer i tillegg (22 kr for ei bok).
Bruk skjemaet under for bestilling.
Innholdsliste
- Sunde-konsernet
- Forord: To slags folk i Skagerrak
- DEL 1: Rundt rederiet Color Line har rederen, staten og noen få personer i Sjømannsforbundet skapt et mektig triangel
- Skagerraks gyldne triangel
- Color Line er mer enn fergetrafikk
- DEL 2: Har Color Line og Sjømannsforbundet en felles strategi for sjøfolks rettigheter?
- Etter ni års plettfri fartstid fikk barkeeperen avskjed på grunn av peanøtter for en tier
- Innebygd feil i datastyrt regnskapssystem kan også komme til nytte
- Når en tillitsvalgt narrer en lege, blir sjømannen arbeidsløs
- En spennende kunde samarbeider med firmaet som skal bli best i Norden på svinnbekjempelse
- Respekt for tollreglene straffes med advarsel
- Når den sjøansatte var fra Portugal, tok rederiet hand om både breva og pengene fra kemneren
- DEL 3: I Color Line er det mange ståsteder både som tillitsvalgt og kollega
- Om noen blander rollene som tillitsvalgt og styremedlem og driver egen "butikk", burde ikke ledelsen reagere da?
- I Color Line kan det koste dyrt å ikke være til salgs
- DEL 4: Hva hjelper det med lover og regler når staten ikke griper inn mot rederier som følger reglene bare i ord?
- Angiveravtalen med Tollvesenet var nyttig - helt til den ble offentlig kjent
- Tollvesenets angiveri fortsetter - i smidigere innpakning
- Smøring av skipskontrollen føres på konto 7007
- Hadde Sjøfartsdirektoratet rett i at rednings- og slokkingsarbeidet var "et lærebokeksempel" da M/S Prinsesse Ragnhild brant 8. juli 1999?
- M/S Kronprins Haralds "grunnberøring" i 1999: En styrmann som svikta, et hendelig uhell, eller et maritimt justismord?
- Hvor er de statsrådene som tar ansvar for sjøsikkerhet og sjøfolks rettigheter?
- DEL 5: Er det mulig å oppløse triangelet i Skagerrak?
- Er Color Line et statsrederi med privat eier?
- Hvem bestemmer hva sjøfolk og andre arbeidsfolk er verdt? Ei sammenlikning av fagforeninger som har gått ulike veier
- Til slutt: Hva slags vilkår bør gjelde i framtida? Ei framtid med frie og uavhengige fagforeninger og samarbeid i stedet for samrøre?
Til Rødt! si heimeside ||| Mer litteratur