26. november 2002

Gudmund A Dalsbø
er redaktør for dette nettstedet og foretrekker Nugatti Crisp

Kåt på Oslo City?



Etter at Beate Uhse og Leif Hagen åpna såkalte "erotiske butikker" i Oslo og andre av landets urbaniteter, har noen foreslått at Kvinnefronten eller andre feministvennlige krefter burde starte alternative butikker. Det diskuteres også livlig hva som burde selges på slike steder.

Er det så nøye? tenker jeg. Vi ønsker jo mangfold og fryd i seksuallivet, og i de større byene som har marked stort nok til å interessere Uhse og Hagen, finnes det virkelig mangfold i butikkverdenen allerede.

Med fare for å bedrive tekstreklame, så nevner jeg det store erotiske markedet Oslo City som ligger ikke langt fra der jeg bor. Det inneholder noe sånt som 90 mer eller mindre erotiske butikker. Her er virkelig noe for enhver smak og fetisj.

Andreas som tenner på smykker, kan gå på Ararat sølv. Bente som ligger å ligge i smuler, kan gå på Nordbys bakeri. Charles som synes dama er litt stygg, kan kjøpe feil briller på Brilleland. Dina som digger hundemat, får kjøpt det i dyrebutikken. Erlend som elsker høye hæler, finner flere skobutikker. Fia som synes det aldri går fort nok, kan stikke innom urmaker Ringen. Gaute som er stolt av brødet sitt, besøker La Baguette. Hilde kjøper noe hos Leather Man, og Isak kan presse kroppen sin inn i en hofteholder fra Lindex. Janne liker bløte kosedyr, og prøver Edwis leker. Kanskje bør Kalle unnlate å gå innom Babybutikken - ikke alle lyster bør oppmuntres. Lotta finner sensuell musikk hos Platekompaniet, Markus finner Uten en tråd hos Tanum, og alle veit hva Nina kan plukke opp hos Narvesen - enten vi liker det eller ikke. Odd kan gjøre seg klar til en aften med soccer sex i Fotball Shop. Pia kan kjøpe gummi og banan på Meny. Quisle kan få sine kalde lengsler oppfylt hos Ice-Dream. Renate med slipsdilla, springer inn på Tie Rack, Sigurd kjøper niveakrem på et av flere parfymeri, Tordis drikker seg til mot og løssluppenhet med en sødme- og eikejordfylt Rioja fra Polet. Ulf som har litt reisningsproblemer, finner både lege og apotek. Vigdis har avslutta sin dirty fase, og besøker renseriet. Waldemar blir kåt av å se bare hoder - frisøren neste. Xaviera har klokelig angst for seksuelt overførte sykdommer, og spør Oslo Telecom om en kan få telehiv av å ringe sextelefoner. Yngve trenger en ekstra nøkkel til konas kyskhetsbelte, og stikker innom Mister Minit. Zara kjøper kamera hos Foto-Knudsen. Ærling trenger noe å putte alle sakene sine i, Morris vesker er nok stedet. Øydis og Åge koser seg i sin lille Austin nede i Car Park.

Heile alfabetet kan pirre og tirre sine lyster i dette megasexmagasinet. Og enda har jeg ikke nevnt fristende steder som Be Young, Gyldne Tider, Til bords, Chopsticks, Mamma Mia, Floriss, Namnam, Neste stopp, Strikkedilla, Spicy Mix og et hav av klesbutikker. Er du riktig kinky eller bare tenker på duplisering, tar du heisen opp til Kopinor. Og ut på gata og noen kvartaler videre, så er du på det eksotiske Grønland.

Så hva i all verden er det slags smålige greier dette med å begrense erotikken til blondetruser, dildoer og håndjern med fuskepels? Kan det virkelig være feministers sak å begrense det kåte mangfold til slikt dill?

Hvorfor er det da så ille med Uhse og Hagen? Isolert sett er disse sjappene ikke noe verre enn noe av det vi finner i sex-mekkaet Oslo City. Men som alltid er det viktig å se de samfunnsmessige sammenhengene.

La oss kjøpe et softpornoblad hos Narvesen, og rive ut et enkelt bilde. I mange tilfeller kunne det isolert sett vært plukka ut av moteblader, kunstgallerier, musikkvideoer, vanlige kinofilmer eller lærebøker på medisin. Det er ikke alltid slik at bildemotivet klargjør settingen. Det er heller ikke umiddelbart mulig å vite om bildet er av en voldtatt modell eller fotografens fornøyde kone. Overvettes interessant er det ikke heller for folk flest. Det viktige er pornolitteraturens samfunnsmessige rolle. Heilt uavhengig av at det finnes enkelte fornøyde ekshibisjonistiske studiner som sper på studielånet med en modelljobb, så snakker vi om en bransje med hovedmål å tjene ekstreme profitter på nedverdigelse og mishandling av medmennesker. Og dette settes inn i ideologisk kontekst av kvinneundertrykking og splitt-og-hersk mellom kvinner og menn.

Uhse og Hagen selger visstnok ikke porno i butikkene sine (ennå), men begge konsernene sitter ellers til strupelokket i gørra, og hensikten med butikkene er omtrent utelukkende å merkevarebygge konsernene som rene og pene, sånn at vi skal akseptere stadig mer av lugubritetene deres. Den frigjortheta de presenterer er ekstremt snever og som snytt ut av pornobladene. Det kan ikke være noe mål for kvinnebevegelsen å utvikle erotikken innafor tilsvarende snevre rammer. Da må det være tusen ganger bedre med gruppeturer på Oslo City.

Forrige mening | Flere meninger | AKP si heimeside

Til AKP si hjemmeside