Til statsrådens skuff
med de nasjonale prøvene!

Mathias Hunskår Furevik intervjua av Jorun Gulbrandsen

Til innholdslista for akp.no nr 4, 2004 ||| Til AKP si heimeside


Over hele landet har elever i ungdomsskolen boikottet de nasjonale prøvene. På kort tid har 6 % fulgt oppfordringa.

På enkelte skoler har andelen vært mye høyere, og i Bergen har hver femte elev deltatt i aksjonen.  AKP.NO har snakket med Mathias Hunskår Furevik. Han går i 10. klasse i Bergen, er medlem av Rød Ungdom, og har vært initiativtaker til aksjonen mot de nasjonale prøvene.

akp.no har en gledelig nyhet til sine lesere: Mathias skal innlede på Rød sommerleir om den skolen myndighetene vil ha!

akp.no: Dere var mange i Bergen?

Mathias: Ja, antakelig 5-600 elever. Hensikten med prøvene er å rangere skolene. Vi har sørget for at resultatet ikke kan brukes med sikkerhet av myndighetene.

akp.no: Hvordan startet det?

Mathias: Vi var noen venner som satt på kafé. Vi diskuterte hva de nasjonale prøvene betyr. Vi ville gjøre noe. Jeg er opptatt av handling. Jeg synes Che Guevara har sagt noe veldig bra: "Ord som ikke følges av handling, er verdiløse." Så vi sendte ut en pressemelding om at elever ville boikotte på min skole. 20 % deltok, og Dagbladet skrev om saken. Da ballet det på seg. Aksjonen ble kjent, og den spredte seg til andre steder i landet. Elevorganisasjonen gikk også ut og oppfordret til aksjoner mot de nasjonale prøvene.

akp.no:  Elevene har mye prøver fra før?

Mathias: Ja, det er allerede allmenn misnøye med prøvestresset. Elevene er lei av å bøyes og tøyes, veies og måles opp mot hverandre. Så en kan si at vår aksjon tente kruttet som lå der.

akp.no: Hva kritiserer dere?

Mathias: De nasjonale prøvene er et redskap for konkurranse og kontroll. Skolemyndighetene vil rangere skolene. De skal settes opp mot hverandre og konkurrere. Men forsking fra andre land viser at det bare er en liten del av elevene som har fordel av dette. De fleste taper. Sosiale forskjeller som går på økonomi, kjønn og nasjonalitet blir større.

akp.no: Regjeringas nye stortingsmelding om utdanning snakker om å utvikle elevenes kompetanse. Hva er forskjellen på kunnskap og kompetanse?

Mathias: Jeg kan bruke et eksempel: Kompetanse handler om at du kan skru av og på en lysbryter og vite at av betyr mørke og betyr lys. Kunnskap handler om at du vet hvordan elektrisk energi, ledere og lampe kobles slik at det blir lys. Nå skal utdanningspolitikken ha som mål at vi ikke skal forstå samfunnet, men lære å innordne oss i det. Den nye skolen vil i stadig større grad plassere elevene der skolen mener de hører hjemme. En kunnskapsrik arbeidsledig er langt farligere enn en sløv og passivisert. Selvsagt er det i maktens interesse at elevene bare lærer det minimum de må ha for at de skal tilfredsstille kapitalen. Om tredve år kan det hende at en 18 år gammel jente ikke vet hvem Ibsen er, fordi det ikke er relevant kompetanse for å sitte i kassa på Rimi.

akp.no: Undervisningsminister Kristin Clemet har ikke svart på kritikken fra elevene?

Mathias: Nei, hun går ikke inn i en diskusjon om realitetene. Alt vi hører fra henne, er at vi ikke vet vårt eget beste, og at vi bare er elever som ikke kan gjøre dette. Det vitner jo bare om at de er redde for at elevene skal få innflytelse. Det må den nyliberale skolen for enhver pris unngå. Vi er blitt beskyldt for å lure elever, og senest fredag sa Clemet at "En RVer har lurt flere tusen elever, derfor skal ikke rektorene straffe elevene!" Når man har to statsråder og en FrPer på nakken, ja da har man gjort noe riktig!

akp.no: Noen rektorer vil straffe elever.

Mathias: Vi ser på aksjonen som en del av ytringsfriheten. Å levere blankt er å ta makten tilbake til dem som bør ha den, lærere og elever. Når flere tusen elever leverte blankt, tok de makten fra Clemet. Dette er et demokratisk virkemiddel, og det er helt tåpelig å true med straff.

akp.no: Hva kan lærerne gjøre?

Mathias: Lærerne vet hvor elevene deres står faglig. De trenger ikke nasjonale prøver for å vite det. Lærere flest er skeptiske. Min oppfordring er at lærerne som et minimum støtter elever som boikotter ved å gjøre det de kan for at elevene ikke får ulike former for straff etterpå.

akp.no: Hva kan elevene gjøre?

Mathias: Søk informasjon. Diskuter i klassene og på skolene. Det er mye opprørslyst blant elevene. Det nytter å gjøre opprør! Målet er at de nasjonale prøvene legges i statsrådskuffen for godt!


Professor Michael Apples skriver i lærerbladet Utdanning: "Paradoksalt nok utgjør en nasjonal læreplan og især et nasjonal testprogram det første og viktigste skrittet i retning økt markedstilpasning. Disse to elementene utgjør faktisk de mekanismene i forhold til sammenlignbare data som "forbrukerne " er avhengige av for at markedet skal fungere som marked. Fjerner man disse mekanismene, finnes det ingen sammenlignbare data å basere valg på." Les Apple i sin helhet: Artikkelen av ham ligger på www.utdanning.ws.

Terje Valen er lærer ved Åsane ungdomsskole i Bergen og tillitsvalgt i Utdanningsforbundet. Han har laget en analyse av utdanningsreformene. Se http://home.online.no/~tervalen/.

Les om aksjonene og argumentene!
Elevaksjonens nettsted: http://www.elevaksjonen.org/
Norsk elevorganisasjon (NEO): http://www.elev.no/