AKP-arkivet

Gransk norske myndigheter!

av Frode Bygdnes, leder i Troms RV Oversikt over e-post-adresser

Uttalelse fra Troms Rød Valgallianse september 2002


Hovudside kronikkarkiv | Heimesida til AKP |

Det har gjennom tidende foregått stor militære aktiviteter utenfor Senja. Fiskerne har klaget på at våre militærfartøy opererer uten lanternelys innimellom sivil skipsfart. Forsvaret sin aktivitet er altså en trussel mot de som skal forsvares. Er dette alene grunn til at Forsvaret ikke ønsker fokus på fiskebåtforlisene? Eller er det så alvorlig at norske marinefartøy kan ha rent i senk en fiskebåt og så stukket av? Har Forsvaret med seg allierte skip på militærøvelsene som får operere fritt i våre farvann, eller mangler Forsvaret kontroll over fremmed aktivitet innen vårt territorium i Forsvarets eget øvingsområdet? Er slike spørsmål så sensitive at det er nødvendig å bruke statsapparatet for å hindre en oppklaring av forliset til Utvik Senior? I alle tilfeller har politimesteren i Harstad samt Sjøforsvaret forkludret oppklaringa av dette forliset slik at det er blitt en verkebyll som Troms Rød Valgallianse krever må granskes og oppklares.

Da fiskebåten Utvik Senior gikk ned 17. februar 1978, var det allerede et folkekrav å få opprette undersøkelseskommisjoner for forliste fiskefartøyer. Særlig senjafiskerne var forbitret på at når et privatfly forsvant, ble det nedsatt en undersøkelseskommisjon automatisk, men når fiskebåter havarerte, skjedde det svært sjelden. I lys av at fiskerne sjøl måtte lete etter fiskebåten Fritz Erik som gikk ned to år tidligere, var det derfor et viktig krav som ble innfridd da det ble satt ned en granskingskommisjon for Utvik Senior-forliset allerede den 23. februar. I ettertid kan en spekulere på hvorfor Justisdepartementet oppretta denne kommisjonen allerede ei uke etter forliset. Var det et resultat av et folkekrav eller var det fordi Justisdepartementet visste noe som gjorde at de måtte ta et initiativ fort?

Granskingskommisjonen for Utvik Senior har ikke bare gjort et slett arbeid, de må ha hatt en skjult agenda. Det virker som om de har ivret mest i å avskrive kollisjonsteorien. De har satt til side vitneprov som peker mot kollisjon og i stedet lansert en usannsynlig grunnstøtingsteori. Er det fordi den ville være minst komplisert og gir båten sjøl ansvaret for forliset, eller har norske myndigheter noe å skjule? Dagens granskingskommisjon, som nylig ble nedsatt, har i uka som gikk, gjennomført en høring som tyder på at den forrige granskingskomisjonen var sabotert innenfra.

Senja politikammer i Harstad, har prøvd å påvirke vitner til å benekte sine egne observasjoner. Og i vitneforklaringene er det påført gale opplysninger fra politiet om at vitner skulle ha gått tilbake på sine forklaringer. Av dagens opplysninger virker det som at politiet har instruert både den lokale etterforskninga og den første granskingskommisjonen. Hvorfor?

Sjøforsvaret ga straks etter ulykken melding til lensmannen i Gryllefjord om at de hadde en fregatt i det aktuelle området. Media kunne etter få dager melde om radarekko fra jernbåt observert av to fiskefartøyer og fra Grøtavær fort (Klassekampen 21. februar 1978). I tillegg har en menig ringt skipperen på Svein Roger, Sigmund Fredriksen, to ganger om at de hadde registrert radarekko fra Krøttøy radarstasjon. I dag benekter Forsvaret alle disse opplysningene, ingen båt har gått yttersida og ingen radarsignaler er registrert i det aktuelle tidsrommet. Forsvarets bevis for at alle fregatter lå i havn på ulykkestidspunktet, er ikke overbevisende. Å bruke andre båters skipslogg for å bevise at KNM Ægir ikke seilte utafor Senja, stiller spørsmål om det er sider på loggbøker som er revet ut? Og hvorfor har ikke havnemyndighetene dagbøker over ledig og opptatt kaiplass den 17. februar 1978? At det lå to fregatter ved kai i Harstad og to i Narvik, forteller at Forsvaret hadde ting på gang i februar 1978. At fregattene skulle ha ligget helt i ro ved kai i 14 dager, er heller ikke sannsynlig. Er det umulig for offentligheten å få navnelister over mannskapet på KNM Stavanger, eller hvem som hadde radarvakt på Grøtavær den 17. februar?

Foto: Knut Godø, Harstad Tidende

(Frode Bygdnes med Klassekampen for 21. februar 1978. Foto: Knut Godø, Harstad Tidende.)

Dagens opplysninger med bl.a. funnet av motor i åpent hav, slår i hjel den offentlige konklusjonen. Nå er kollisjonsteorien befolkningen på Senja hele tiden har hatt, nærmest enerådende. Sterkest har vel ubåtteorien stått, og ikke hadde det vært usannsynlig om det hadde vært en fremmed ubåt i området. Men denne teorien svekkes faktisk av den aktivitet det norske politi og forsvar har utvist i denne saka. Uansett om en finner en potensiell kandidat for å ha rent ned Utvik Senior, så er dette blitt mer enn oppklaring av et skipsforlis. Det er blitt en sak som stiller spørsmål med hva norske myndigheter driver med som de må holde skjult for offentligheten. Vi har behov for en gransking av etterforskninga. Det er ikke lenger bare nødvendig å oppklare forliset. Mandatet til dagens granskingskommisjon begrenser seg til forliset. Det som trengs nå er gransking av granskingskommisjonen.


Hovudside kronikkarkiv | Heimesida til AKP |

Til AKP si heimeside