AKP-arkivet
EØS og differensiert arbeidsgiveravgift
av Frode Bygdnes 
Interpellasjon til Troms fylkesting juni 1999
Gå til indeksside for EU | Hovudside kronikkarkiv | Heimesida til AKP
Til fylkesordfører Ronald Rindestu:
EØS-avtalen undergraver vår suverenitet. Vi får
ikke sjøl bestemme hvordan vi vil strukturere vårt
eget land, heller ikke vårt eget fylke. Bosettinga angripes.
EFTA-domstolen har nå underkjent vår rett til å
opprettholde differensiert arbeidsgiveravgift. Med det har vi
mistet et av våre viktigste distriktspolitiske virkemidler.
Denne EFTA-dommen koster 300 millioner kroner i året
for 145 norske distriktsbedrifter, og 3/4-delene av dem ligger
i Nord-Norge. I denne omgangen var det bedrifter i såkalt
"sensitiv bransje" som ble rammet, bl.a. skipsindustrien
i vårt fylke. For Nord-Troms er det ei økning på
14,1% , for resten av fylket blir det ei økning på
9 %.
Troms er et av landets mest industrifattige fylker. Med 8,5%
sysselsetting innenfor bergverk, olje og industri, utgjør
det bare omtrent halvparten av landsgjennomsnittet. Hovedtyngda
av vår industri i fylket er nettopp skipsindustri, derfor
vil denne dommen ramme vårt fylke spesielt hardt.
Troms fylkesting bør øyeblikkelig stille krav
til myndighetene om mottiltak. Vi kan ikke slå oss til ro
med vage løfter fra kommunalministeren om å ikke
komme dårligere ut. Det må konkretiseres.
- a) Vi bør allerede få kompensasjon på denne dommen i årets reviderte nasjonalbudsjettet. 300 millioner nye statlige kroner bør finne veg til de utsatte bransjer i Nord-Norge hvert år.
- b) Transportstøtten til industrien i Troms er pga sjølsensur i forhold til EØS-avtalen bort i mot halvert de siste årene. Denne bør øyeblikkelig settes tilbake til nivået før EØS-avtalen ble inngått.
- c) Innføring av en spesiell støtte til inntransportering av stål til verkstedindustrien er et nødvendig målretta tiltak.
- d) En bør kunne omdefinere skipsverft til mekaniske verft. Så bør myndighetene sørge for dispensasjon for disse. Om en klarer å begrense de sensitive bedriftene til bare byggeverft, så krever det ekstra tiltak for å sikre at vi i fremtiden også skal kunne bygge våre egne båter.
- e) Støtteordninger til nybygg bør bedres både for byggeverft her nord og for båteier/reder. Slik kan noe av avgiftsøkningen taes igjen i prispåslag.
- f) Statlige oppdrag bør styres til vår verkstedindustri bl.a. fordi det er forsvarsmessig strategisk viktig å opprettholde et høyt nivå på denne industrien. Overstyringa av vår ordning med arbeidsgiveravgift, har derfor aktualisert kravet om at fregattene skulle ha vært bygget i Norge. Myndigheten bør derfor subsidiere fortsatt jobbing med det norske alternativet for bygging av fregattene.
- g) Det er underskudd på ferger i sommermånedene, og vi trenger bygging av flere kystvaktskip. Myndighetene bør derfor intensivere planlegging av denne type oppdrag til vår verkstedindustri.
- h) Notatet til den interdepartementale arbeidsgruppen under KRD-dep. om arbeidsgiveravgiften, må offentliggjøres for å gi bl.a. oss fylkespolitikere muligheten til å være med på å diskutere disse konsekvensene.
- i) Vi bør vurdere et alternativ til arbeidsgiveravgiften. Den kan med fordel bortfalle for hele landet. Det er kapitalen som bør skattlegges, ikke arbeidskrafta. Å fjerne arbeidsgiveravgiften mot å skattlegge kapitalformuen, vil være med på å holde en lav arbeidsledighet.
Til slutt vil jeg påpeke at RV er av den bestemte mening
at EØS-avtalen bør sies opp. Denne avtalen ble vedtatt
uten demokratisk behandling og hverken folk eller politikere var
klar over den overstyringa vi blir utsatt for. EØS-avtalen
truer muligheten for sjølstyre her i landet.
Frode Bygdnes, RV
Gå til indeksside for EU | Hovudside kronikkarkiv | Heimesida til AKP