akp.no

Aprilpikene forsvinner

Tone Beate Windingstad intervjua av Johan Petter Andresen

akp.no nr 2, 2007


Tone Beate Windingstad jobber i et mannsdominert yrke. Hun er automatiker (industrielektriker) og jobber på ulike arbeidsplasser.  

Verktøyprodusenter lager ofte reklamekalendere med nakne kvinner for å selge. Tone Beate fjerner dem.  

- Hvorfor er du imot dem?  

- En ting er at jeg synes det er nedverdigende at nakne og halvnakne damer skal brukes som blikkfang for å selge alt fra verktøy til maling. Men i tillegg er disse reklamekalenderene hovedkilden til en sexifisering av vårt visuelle arbeidsmiljø. Uten dem hadde det ikke hengt puppedamer rundt på arbeidsplassene.  

- Du er elektriker og har vært i atskillige garderober. Der er det en del menn som har «pin up-er» på skapet. Hva gjør du med sånt?  

- Det jeg bryr meg om, er det som henger på verksteder, i spiserom, i kontrollrom og andre steder hvor mange ferdes. Gutta tror ofte at de jobber på en mannsarbeidsplass, men glemmer alle de andre som stadig er innom verkstedet deres. Det er rengjøringspersonalet, sjåfører som kommer med varer, innleide fagarbeidere, ingeniører og mange flere. Mange av disse er damer, og det er også deres arbeidsplass.  

- Du har anmeldt flere firmaer som produserer slike kalendere til Forbrukerombudet. På hvilket grunnlag?  

- Grunnlaget er at kalenderene er brudd på markedsføringslovens §1 som sier: «Annonsør og den som utformer reklame skal sørge for at reklame ikke er i strid med likeverdet mellom kjønnene, og at den ikke utnytter det ene kjønns kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av kvinne eller mann.»  

Når Forbrukerombudet vurderer kalenderene som ulovlige, viser de også til lovens forarbeider og praksis som sier at at det er et viktig moment i vurderingen om avbildingen har saklig sammenheng med det produktet det reklameres for. Reklamerer du for bodylotion, er det ikke unaturlig å vise naken hud. Men de færreste går rundt og bygger hus i nettoen.  

- Du har vunnet fram flere ganger?  

- Ja. Alle kalendere jeg har anmeldt, har blitt stemplet som brudd på markedsføringsloven. Jeg har sendt inn kalendere eller for eksempel «aprilpiken». Vi ser nesten ikke slike kalendere lenger.  

- Hva med engelske eller tyske firmaer som sender sine kalendere til norske kunder?  

- Utenlandske selskaper sender reklamekalendere gjennom sine norske forhandlere. Disse er nødt til å forholde seg til norsk lov. Wurth f.eks, som er et stort internasjonalt konsern, gir ikke lenger ut damekalendere i Norge.  

- Hva synes du menn som er enig med deg, skal gjøre rundt omkring på arbeidsplassene?  

- Menn burde tenke over hvor mange damer som faktisk er innom arbeidsplassen deres, og tenke over at det ikke er hyggelig å åpne ei dør for å finne puppedamer på den andre sida. En er ikke alltid forberedt på det. Synes menn at det er så fint, så ta kalenderen med hjem og heng den opp der. La det som henger på veggene på arbeidsplassen, være noe som alle kan like å se på.


Slik gjør du
  1. Tidlig på året er best, da kan du få stoppa neste års kalender.
  2. Når du finner en puppekalender, riv ut en måned.
  3. Få med navn og adresse på firmaet som har gitt ut kalenderen.
  4. Skriv brev til Forbrukerombudet: «Jeg klager på denne kalenderen og viser til §1 i markedsføringsloven». Legg ved kalenderbildet.
  5. Det er det hele.

Du kan gjøre dette via internett også. Da må du skanne inn kalenderbildet. Alt du trenger å vite, finner du her: www.forbrukerombudet.no.