Lærerne gikk raskt til politisk streik da Kommunenes sentralforbund (KS) viste hva målet er: Å øke lærernes arbeidstid.
Lærernes arbeidstid er delt: En del undervisning, en del samarbeid med andre og en del egne forberedelser. KS vil at tida til undervisning skal økes, men klarer samtidig å påstå at den totale arbeidstida ikke blir endra.
Administrerende direktør i KS, Olav Ulleren: "Jeg kan garantere at lærerne får ikke mer arbeid - de får ikke flere arbeidstimer, vi har full respekt for at et årsverk inneholder så og så mange timer, men innenfor de årsverka ønsker vi å få mest mulig undervisning, det er riktig, men vi har full respekt for at læreryrket krever både forberedelser og retting."
Dette er jo bare bløff. Flere undervisningstimer betyr ikke bare økning i den delen av arbeidet, men det fører sjølsagt også med seg mer samarbeid og mer for- og etterarbeid. Sannheten er at KS vil utvide lærernes arbeidstid for samme lønn. Det blir færre lærere av slikt.
Utdanningsforbundet oppsummerer hva KS vil:
Derfor gikk 80.000 lærere til demonstrasjonsstreik.
En trenger ikke ha lært mye regning for å forstå at hvis lærerne skal undervise mer, men ikke ha lengre arbeidstid, så blir det mindre tid til forberedelser. KS vil altså ha dårligere undervisning. Det gjør visst ikke KS noe, så lenge det blir færre lærere på lønningslista.
Men lærerne er kampvillige.