Hovudside kronikkarkiv | Heimesida til AKP |
Offentlig sektor har en form for besteårsregel. Istedenfor gjennomsnittet av de 20 beste, så gjelder lønna det siste året. I det offentlige lønnstrinnsystemet er dette stort sett det beste. Og det holder med 30 års ansettelse.
Et slikt system kan ikke overleve, dersom besteårsregelen forsvinner fra folketrygda. Det er ikke mulig å dele samfunnet i to grupper, en gruppe som taper mye på hvert år hun ikke presser seg til å fortsette i arbeidslivet og en gruppe som får det samme uansett, bare hun oppfyller 30 års ansettelse i det offentlige. Det vil etter hvert bli politisk umulig å forsvare en slik forskjell. Fagforbundet og NTL vil få større og større problemer. For meg er det totalt uforståelig at ledelsen ikke ser dette.
I LO-ledelsens forslag ligger det også at pensjonsalderen må økes i alle pensjonsordninger, også de offentlige, når levealderen øker (delingstall). Med fire års økt levealder blir pensjonsalderen nesten 70 år. Alternativet er senket pensjon. Men skal de offentlieg pensjonistene fortsatt få 66 prosent av lønna, sjøl om de ikke holder ut til 70 år? Derom tier LO-ledelsens pensjonsforslag.
Pensjonskommisjonen ønsker å dele opp den offentlige pensjonen i to deler, en folketrygddel og en tilleggspensjon. Dette er første og avgjørende skritt i angrepet på de offentlige pensjonene. Nå dette er gjort, vil de offentlige pensjonistene automatisk bli rammet av alle nedskjæringene i folketrygda. Da skal det bli en hard kamp å få kompensert dette i tilleggspensjonen. Denne blir en egen post på statsbudsjett og kommunebudsjett og skal konkurrere med skoler og eldreomsorg.
En av hovedhensiktene med pensjonsreformen er at det skal bli lettere å skifte yrke og lettere å gå fra offentlig til privat sektor og omvendt. Dette er også et av EUs viktigste mål og det er bare et tidsspørsmål før slike ordninger som hindrer det EU kaller ønsket mobilitet, rammes av et EU-direktiv.
Med denne reformen blir det ikke mange som frivillig går over fra offentlig til privat sektor, iallfall dersom de har pensjonsalderen i sikte. Valget mellom 30 år og 66 prosent av sluttlønn til alleårsregel og økonomisk straff om du ikke står løpet ut, er jo ikke det vanskeligste valg å ta i livet.
Etter min mening er det usedvanlig korttenkt av fagbevegelsen i offentlig sektor å gå inn for en ordning som med nødvendighet vil undergrave hovedprinsippene i det offentlige pensjonssystemet. Det må iallfall være helt utenkelig å gjøre det før dette er skikkelig utredet. Dette er enda en god grunn til å utsette saken.